
 

 (more) 
 

Radio Free Europe/Radio Liberty is a private, international communications service to Eastern and Southeastern Europe,  
Russia, the Caucasus, Central Asia, the Middle East, and Southwest Asia, funded by the U.S. Congress through the  
Broadcasting Board of Governors. 
 

1201 Connecticut Avenue, NW 
Washington, DC 20036, USA 
+ 1.202.457.6992 fax 
www.rferl.org 

Vinohradska 1, Prague 1 
110 00 Czech Republic 
+ 420 22112 3010 fax 
www.rferl.org  
 

The Best of Radio Free Europe/Radio Liberty Reporting 

May 1-31, 2007 
 
 
 
ARMENIAN SERVICE DRAWS OSCE PRAISE FOR ELECTION REPORTING 

RFE/RL's Armenian Service offered intensive coverage of the May 12 parliamentary 
elections in Armenia.  On Election Day and the day after, the Service broadcast live for 
over three hours, with special election programs produced in both Prague and 
Yerevan.  The coverage was singled out for praise by the OSCE/ODIHR joint 
observation mission for its balance and thoroughness (the OSCE/ODIHR "Statement Of 
Preliminary Findings And Conclusions" can be found at 
http://www.osce.org/documents/odihr/2007/05/24424_en.pdf).  

** The Director of RFE/RL's Armenian Service, Hrair Tamrazian, may be reached by 
email at <tamrazianh@rferl.org>.  The Armenian Service's website is at 
http://www.azatutyun.am/; English-language news about events in Armenia can be 
found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/armenia.html 

 
IN RFE/RL INTERVIEWS, MACEDONIAN PRESIDENT PLEDGES UNILATERAL 

RECOGNITION OF KOSOVO... 

On May 26, RFE/RL's South Slavic and Albanian Languages Service broadcast an 
exclusive interview with Macedonian President Branko Crvenkovski, in which he 
pledged that Macedonia would unilaterally recognize Kosovo if the United Nations 
Security Council fails to approve a resolution calling for supervised independence for 
Kosovo and if United States and the European Union then decide to recognize Kosovo 
without the UN.  The interview made headlines in Serbia, Kosovo and Macedonia 
(http://www.makdenes.org/programs/intervju/ma/2007/05/4A3F86B4-6484-472F-
98FD-65E3408C9CD9.ASP; 
http://www.slobodnaevropa.org/article/2007/05/26/036f7f91-8b46-4cb4-8ac2-
3e6a5955bf46.html). 
 
...U.S. DEPUTY ASSISTANT SECRETARY OF STATE BACKS UNSC RESOLUTION 

On May 23, RFE/RL's South Slavic and Albanian Languages Services aired an 
interview with U.S. Deputy Assistant Secretary of State Rosemary Di Carlo. During the 
interview, the senior U.S. diplomat said it was her country's " intention to try to have 
this resolution passed during our presidency [of the UN Security Council in May-eds.]. 
We are working toward that goal." The interview, by SSALS broadcaster Ilirijana Bajo 
was widely quoted by media in Kosovo and the region (transcript in Albanian at 
http://www.europaelire.org/programs/interview/2007/05/20070523121555.asp; in 



RFE/RL Review  2 

English at 
http://www.rferl.org/features/features_Article.aspx?m=05&y=2007&id=851531DA-
F6CA-4479-A7B8-1B0F61E1D910). 

** The Director of RFE/RL's South Slavic and Albanian Languages Service (SSALS), 
Omer Karabeg, may be reached by email at <karabego@rferl.org>. The SSALS website 
in Bosnian/Croatian/Serbian is located at http://www.slobodnaevropa.org, in Albanian at 
http://www.europaelire.org and in Macedonian at http://www.makdenes.org; English-
language news about events in Macedonia can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/macedonia.html and in Kosovo at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/subregion/kosovo.html 

 
BELARUS SERVICE COVERS FAILED BID FOR UN HUMAN RIGHTS COUNCIL... 

Throughout May, the Belarus Service broadcast detailed coverage of the Belarusian 
government's unsuccessful campaign for a seat on the United Nations Human Rights 
Council.  In the days leading up to the May 17 vote, the Belarus Service broadcast 
interviews with Belarusian and international human-rights activists, opposition 
politicians, Vaclav Havel, and members of the Parliamentary Assembly of the Council 
of Europe.  The Service's website featured the results of the vote minutes after it was 
taken.  After the vote, the Service provided expert analysis of the ramifications of the 
decision on Belarus, as well as reactions from the Belarusian government ("certain 
countries use the UN to settle political scores and to put pressure on other countries"), 
opposition politicians, the U.S. Ambassador to the UN, and representatives of UN 
Watch (http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/33FDC5AF-FAA6-
40FC-92DA-4CE3673ABEF6.html; 
http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/10588568-25A9-42BC-B31C-
36F28E3A61F1.html; 
http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/B5C34557-A90D-43A0-B562-
BEC5BA52E34E.html; 
http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/8E96E39C-9991-402A-87B0-
61E34437FE77.html; 
http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/65E28590-D9EC-4E87-9558-
BCFFBEDD7493.html; 
http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/1DED8764-DE17-4DFF-9048-
EBD4EEF451E1.html) 
 
...COVERS DEMOCRATIC FORCES CONGRESS IN MINSK 

The Belarus Service provided live, online coverage of the May 26-27 Congress of 
Democratic Forces of Belarus, held at the Culture Palace of the Minsk Automobile 
Factory. Coverage included constantly updated text and audio reports on the congress 
(http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/418CF401-0600-4F2F-A966-
EA6857DB30F0.html) as well as an extensive gallery of photos taken at the event 
(http://www.svaboda.org/articlesfeatures/politics/2007/5/407BAACB-5B65-4146-
B933-49E99DD35DE7.html). 

** The Director of RFE/RL's Belarus Service, Alexander Lukashuk, may be reached by 
email at <lukashuka@rferl.org>. The Belarus Service's website is at 
http://www.svaboda.org/; English-language news about events in Belarus can be found 
at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/belarus.html 

 



RFE/RL Review  3 

AZERBAIJANI SERVICE REPORTS ON NEW MEDIA REPRESSIONS 

Local authorities, citing safety regulations, descended on the Baku offices of the 
independent weekly newspaper "Realny Azerbaijan" and daily newspaper "Gundalik 
Azarbaycan" on May 20 and proceeded to evict the editorial staffs of both publications 
from the premises. Azerbaijani Service Baku Bureau correspondent Babek Bakir was at 
the building and reported live for the service on the eviction 
(http://www.azadliq.org/Article/2007/05/25/20070525152125847.html). 
 On May 22, two days after his newspapers were evicted from their offices, editor 
Eynulla Fatullayev was informed by Azerbaijani authorities that he was under 
investigation on charges of terrorism. In April, Fatullayev was sentenced to 2.5 years in 
prison on charges of libeling and insulting Azerbaijani citizens -- charges Fatullayev 
insists were fabricated.  
 In the wake of the events involving the two newspapers and their editor, the 
Azerbaijani Service aired several roundtables on the issue of media freedom in 
Azerbaijan. The topic was also discussed on the service's website, by participants of 
an online forum on the current state of media freedom in the country 
(http://www.azadliq.org/Forum/4101.html). 
 The state of media freedom has been deteriorating in Azerbaijan for the last 
several months. According to the New-York based Committee to Protect Journalists, 
Azerbaijan is the leading jailer of journalists in the Caucasus, with seven journalists in 
prison (http://www.azadliq.org/Article/2007/05/22/20070522125346073.html; 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/05/f53b6b72-05ba-4abe-bf76-
7c054321ad67.html). 

** The Acting Director of RFE/RL's Azerbaijani Service, Kenan Aliyev, may be reached 
by email at <aliyevk@rferl.org>. The Azerbaijani Service's website is at 
http://www.azadses.org/; English-language news about events in Azerbaijan can be 
found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/azerbaijan.html 

 
ROMANIAN PRESIDENT, PRIME MINISTER SPEAK TO RFE/RL AHEAD OF 

IMPEACHMENT REFERENDUM  

In the week before the May 19 referendum in which Romanians rejected the 
impeachment of President Traian Basescu, RFE/RL's Romania-Moldova Service aired 
exclusive interviews with both Basescu (May 11; 
http://www.europalibera.org/rubrics/ro/2007/05/0FD45EA5-95F4-48CE-8D20-
5C60763D75F4_3346145.RAM) and Prime Minister Calin Popescu Tariceanu (May 15; 
http://www.europalibera.org/rubrics/ro/2007/05/F990DC06-C7CA-414F-A623-
0191AA9C9026_3357099.RAM).  Both interviews were widely quoted in the local 
media. 

** The Director of RFE/RL's Romania-Moldova Service, Oana Serafim, may be reached 
by email at <serafimo@rferl.org>. The Romania-Moldova Service's website is at 
http://www.europalibera.org/; English-language news about events in Moldova can be 
found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/moldova.html and in Romania at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/romania.html 

 
SSALS BREAKS NEWS OF NEW MASS GRAVE 

On May 2, RFE/RL's South Slavic and Albanian Languages Service aired an exclusive 
story about a mass grave found in Serbia containing the bodies of Albanians killed by 
Serbs during the conflict with NATO in 1999.  The mass grave was found in a stone pit 



RFE/RL Review  4 

in Majdan, a town in southern Serbia near Kosovo.  A correspondent for the service 
spoke to a witness who reported seeing a truck loaded with dead bodies near Majdan. 
The service confirmed the story through a source in the office of the Serbian war-
crimes prosecutor.  The report was a top story for all local media 
(http://www.danas.org/article/2007/05/02/1fbc0ba7-4a8d-4fca-b7dc-
66dabf861d09.html). 

** The Director of RFE/RL's South Slavic and Albanian Languages Service (SSALS), 
Omer Karabeg, may be reached by email at <karabego@rferl.org>. The SSALS website 
in Bosnian/Croatian/Serbian is located at http://www.slobodnaevropa.org, in Albanian at 
http://www.europaelire.org and in Macedonian at http://www.makdenes.org; English-
language news about events in Serbia and Montenegro can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/serbiaandmontenegro.html and in Kosovo 
at http://www.rferl.org/featuresarchive/subregion/kosovo.html 

 
 
 

RFE/RL In The News 
 
SECOND RADIO FREE IRAQ CORRESPONDENT SLAIN 

Radio Free Iraq correspondent Nazar Abdulwahid Al-Radhi was shot and killed in the 
southern Iraqi city of Al-Amarah on May 30.  Al-Radhi is the second RFI correspondent 
murdered in Iraq in the past two months; Khamail Muhsin Khalaf was abducted and 
killed in early April.  Al-Radhi had just crossed the street in front of the Al-Arusa Hotel 
when armed men in a pickup truck opened fire -- first on him, then on journalists 
gathered in front of the hotel after a journalism workshop Al-Radhi had just covered.  
An eyewitness said Al-Radhi was hit by four bullets and died instantly, while several of 
the other journalists were injured.  Al-Radhi had been threatened previously because of 
his work for a "foreign agency" and his uncompromising stand against extremism.  He 
was 37 years old and the father of three children. 

** The Director of RFE/RL's Radio Free Iraq, Sergey Danilochkin, may be reached by 
email at <danilochkins@rferl.org>. Radio Free Iraq's website is at 
http://www.iraqhurr.org/; English-language news about events in Iraq can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/iraq.html 

 
RADIO FARDA CORRESPONDENT HELD IN IRAN... 

Iranian authorities are refusing to return the passport of Radio Farda correspondent 
Parnaz Azima, forcing her to remain in Iran against her will.  Her passport was 
confiscated in February upon her arrival in Tehran, where she traveled to visit her ailing 
mother.  Azima, who holds U.S. as well as Iranian citizenship, joined RFE/RL in 1998 
and is based in Prague.  Azima's family posted a bail bond worth approximately 
$440,000 -- an amount that is unprecedented in Iranian jurisprudence.  According to 
the spokesman for the court, Azima is charged with "acting against the Iranian state."  
In a May 29 interview with Radio Farda, however, Azima's lawyer disputed this, saying 
"The only thing Ms. Azima has been accused of is anti-establishment propaganda, and 
it should be noted that this is only an allegation" (for more information on the Azima 
case, visit http://www.rferl.org/specials/nazi_azima/). 
 



RFE/RL Review  5 

...RADIO FARDA COVERS ARREST OF WILSON CENTER SCHOLAR 

Radio Farda reported on May 9 that Iranian-American scholar Haleh Esfandiari, the 
director of the Woodrow Wilson International Center's Middle East Program in 
Washington, was arrested and taken to Tehran's Evin prison.  Esfandiari had traveled 
to Iran in December 2006 to visit her 93-year-old mother; her passport was taken from 
her during a robbery while she was on her way to the airport to depart the country on 
December 30.  Since her arrest, Radio Farda has broadcast several interviews on the 
case, including May 9 interviews with Lee Hamilton, the Director of the Wilson Center, 
and human-rights activist Emadeddin Baghi.  On May 17, Nobel Peace Prize laureate 
Shirin Ebadi told Radio Farda that Esfandiari's arrest was illegal, and the next day Rep. 
Barney Frank told Farda listeners that the Iranian government's action was "absolutely 
outrageous" and "an act of barbarism."  Radio Farda also notified listeners on May 23 
that another Iranian-American citizen, Kian Tajbakhsh of the Open Society Institute, 
had been arrested in Iran [more information on Radio Farda programming highlights is 
available at the archive pages for the RFE/RL publications "Heard This Week in Iran on 
Radio Farda" (http://www.rferl.org/reviews/heard.aspx) and "Focus on Farda" 
(http://www.rferl.org/reviews/farda.aspx)]. 

** The Acting Director of Radio Farda/Prague, Mossadegh Katouzian, may be reached 
by email at <katouzianm@rferl.org>. The Director of Radio Farda/Washington, Behruz 
Nikzat, may be reached by email at <nikzatb@radiofarda.com>. Radio Farda's website is 
at http://www.radiofarda.com/; English-language news about events in Iran can be 
found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/iran.html 

 

RFE/RL JOURNALISTS RECOGNIZED 

Several RFE/RL journalists received prestigious awards for their work in May. 
 
• On World Press Freedom Day (May 3), the Serbian Independent Journalists 

Association and the American Embassy in Serbia recognized the Belgrade Bureau 
of RFE/RL's South Slavic and Albanian Languages Service (SSALS) for its work on 
"The Paulik Case," a look into the subject of human trafficking from the point of 
view of a 10-year old victim. U.S. Ambassador to Serbia Michael Polt was present 
at the ceremony. "The Paulik Case" also won first prize at Serbia's National Radio 
Festival in December 2006. 
 Text and audio of the story can be found on the SSALS website, at 
http://www.slobodnaevropa.org/article/2007/01/24/2bfcf5e7-08bb-4825-88eb-
e96e18c9ce58.html 

 
• The Journalists' Union of Afghanistan cited Radio Free Afghanistan correspondent 

Salih Mohammad Salih for his service to the cause of free media in Afghanistan. 
 
• RFE/RL Georgian Service Tbilisi Bureau Chief Marina Vashakmadze and 

correspondent Giorgi Gvakharia each received awards in May -- the International 
Journalists Foundation in Georgia gave Vashakmadze its "Golden Wing 2007" 
award, while Gvakharia won an award at the Georgian NGO Fair for his 
contributions to the development of civil society in Georgia. 

 



RFE/RL Review  6 

• RFE/RL Kazakh Service correspondents Balzhan Omier and Neilya Sutlan were 
recognized on May 23 for their work on the Kazakh Service's youth program, 
"Young Wave (Jas Tolqyn)." The annual award, recognizing meritorious use of 
Kazakhstan's state language in the media, is sponsored by the municipal 
government of Almaty. 

 
   
 
Get "RFE/RL Review" via e-mail! 

 
To Subscribe 

Send an email to <weekrev-sub@list.rferl.org> 

 
To Unsubscribe 

Send an email to <weekrev-unsub@list.rferl.org> 
   
 

For the best of Persian-language Radio Farda ("Radio Tomorrow") reporting, 

we invite you to read 

 

Focus on Farda 
 

http://www.rferl.org/reviews/farda.aspx 

   

 
Copyright © 2007.  RFE/RL, Inc.  All rights reserved.  "RFE/RL Review" is a weekly compilation of the 
best programming produced by the 19 services of the RFE/RL broadcast network.  RFE/RL broadcasts 
more than 1,000 hours of programming a week in 28 languages to 20 countries in Eastern Europe, 
Russia, the Caucasus, and Central and Southwestern Asia. 
 
Acting Editor: Anna Siskova <siskovaa@rferl.org> 

 
For more information about any of the stories mentioned in "RFE/RL Review," or to learn more about 
RFE/RL, please contact Martins Zvaners at <zvanersm@rferl.org> or by calling +1-202-457-6948. 


