
 

 

1201 Connecticut 
Avenue, NW 
Washington, DC 20036, 

Vinohradska 1, 
Prague 1 
110 00 Czech 

(more) 

 
Radio Free Europe/Radio Liberty is a private, international communications service to 

The Best of Radio Free Europe/Radio Liberty Reporting 

February 1-28, 2007 
 
 

RADIO FREE IRAQ FOCUSES ON BAGHDAD SECURITY... 

Radio Free Iraq correspondents in Baghdad are closely following the security situation 
and the new campaign launched by Iraqi and coalition forces to make the city safe. 
 An RFI Baghdad correspondent covered Iraqi prime minister Nouri al-Maliki's 
press conference February 11, asking for concrete details of the security plan. Al-Maliki 
said in response that "The plan will not start in a single district. It will proceed in all 
areas at the same time so that no one will say it has targeted one area to the exclusion 
of another. Those who will take part in implementing the plan come from the spectrum 
of recruits making up the police and army". Radio Free Iraq also reports daily on 
statements by US officials, the current discussion of strategy in the US Congress and 
analytical assessments of developments in Iraq and the broader Middle East region, as 
well as the positions of various Iraqi groups and groupings. 
 An RFA Baghdad correspondent spoke February 14 with leader of the Sadrite 
bloc in the Iraqi parliament, Nassar al-Rubay'i. He said in the RFI interview that: "We 
support the security plan and give our consent to the military to enter any area where 
the Sadrite line is said to be present, in order to carry out searches, seize weapons, 
and arrest anyone carrying arms." 
 

...WEAPONS FROM IRAN 

Radio Free Iraq aired an exclusive RFE/RL interview on February 12 by RFE/RL Central 
News correspondent Charles Recknagel with weapons expert David Claridge, 
managing director of Janusian Security Risk Management in London. Claridge 
explained the technology of the roadside bombs being used by some Shi'ite militia 
units to attack coalition troops in Iraq and why they are traced to Iran. 
 According to Claridge, "these devices can be constructed in an improvised 
fashion, but they do require the use of high explosives, which, obviously, is not always 
easy to acquire. And the knowledge of the technology and the triggering devices 
necessary is, I think, what the area of concern is." Claridge added that "it is not only in 
respect to shaped charges that the Iranians are suspected of playing a part in the 
conflict in Iraq. The use of intelligence, the use of training, the use of funding to support 
the Shi'ite portion of the war in Iraq is something that the Americans have had 
considerable concern about for some time." 
 In his view, Claridge told RFE/RL, "there probably is some degree of connection 
between Iranian forces and Iranian political representatives and the political 
components of the main Shi'ite parties, but the transfer of technology and the contacts 



RFE/RL Review  2 

between Iranian agents, if you like, and individual Shi'ite militia groupings on the 
ground is probably rather more ad hoc. So you have got some central direction, but 
also connection with Shi'ite militias who may be allied very closely, or officially part of, 
the larger Shi'ite militias, but which also act to some extent in their own territorial and 
political interest" (English transcript at 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/2/C1C0268A-78EE-4080-8624-
3DF52828F415.html) 

** The Director of RFE/RL's Radio Free Iraq, Sergey Danilochkin, may be reached by 
email at <danilochkins@rferl.org>. Radio Free Iraq's website is at 
http://www.iraqhurr.org/; English-language news about events in Iraq can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/iraq.html 

 

RADIO FREE AFGHANISTAN TALKS TO FOREIGN MINISTER 

Afghan Foreign Minister Rangin Dadfar Spanta gave an exclusive interview to Radio 
Free Afghanistan in Kabul, dismissing recent reports that Iran is interfering in Afghan 
affairs. In the interview with RFA correspondent Salehe Eshaghzay Khaleghi, aired 
February 2, Spanta also stressed that Kabul is eager to resolve its differences with 
Pakistan. 
 Spanta told RFE/RL that "Afghanistan wants friendship with Pakistan" and is 
"ready to resolve any differences with Pakistan through talks. We'd like to give 
Pakistan the opportunity to invest in Afghanistan, to use Afghanistan's roads. Central 
Asian energy could be transported through Afghanistan and Pakistan -- our economic 
exchanges could increase. We are ready for all of this, but the precondition for this 
deep friendship with Pakistan is that they should stop using terrorism as a tool of 
foreign policy" (English transcript at 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/2/156A7B32-B828-4B1F-9841-
B289776FDFA5.html). 

** The Director of RFE/RL's Radio Free Afghanistan, Akbar Ayazi, may be reached by 
email at <ayazia@rferl.org>.  Radio Free Afghanistan's website is located at 
http://www.azadiradio.org/; English-language news about events in Afghanistan can be 
found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/afghanistan.html 

 

RUSSIAN SERVICE, RFE/RL TURN SPOTLIGHT ON PUTIN SPEECH 

RFE/RL's Russian Service had two correspondents in Munich to cover the 43rd annual 
Munich Conference on Security Policy the weekend of February 10 and was able to 
promptly and fully report Russian President Vladimir Putin's strongly worded speech 
and reaction to his criticism of the United States. Putin criticized Washington for trying 
to impose what he called a unilateral vision on the world and said the US had 
"overstepped its boundaries in every sphere." He also said that "NATO is advancing its 
frontlines," and "this is a seriously provocative factor that reduces the level of mutual 
trust" (http://www.svobodanews.ru/Article/2007/02/10/20070210221911687.html) 
 Among the participants were US Senators John McCain (R-AZ) and Joseph 
Lieberman (Ind-CT), who later gave exclusive interviews to RFE/RL's Russian Service 
that were aired that same night. Lieberman said: "Somebody asked me afterwards 
whether I thought a new cold war has begun. I said ‘of course not.' But there was a lot 
of rhetoric in Putin's speech that sounded Cold War. And it surprised me. Because 
Russia is at a point of strength, and that speech did not sound like that." McCain said 



RFE/RL Review  3 

he was not happy with Putin's comments on Kosovo that seemed to give Serbia the 
right of veto over the province's status and that "this is not a good approach." 
 In Prague, RFE/RL's Central News got an exclusive telephone interview 
February 12 with Professor Eberhard Sandschneider, of the German Council on 
Foreign Relations, who commented on European reaction to Putin's speech. 
Sandschneider said "people are certainly not accustomed any more to being told by 
Russian leaders what the flaws in their own policies are. That of course was a kind of 
new experience for this group of people." He added that "Europe will have to learn, 
first of all, to find a position of its own, which is difficult enough for the European 
Union, and then act -- cooperating both with our traditional partner the United States 
but also with important new partners like Russia, based on the agreement that without 
Russia there will hardly be any solution to any major international conflict. Be it 
Kosovo, be it Iran, wherever you look, we need Russia. So this is a learning process for 
the European Union which is ahead of us for the next few years." 
 

BEREZOVSKY BREAKS SILENCE ON LITVINENKO SUSPICIONS  

TO RUSSIAN SERVICE 

On February 7, in an exclusive interview with RFE/RL's Russian Service, exiled tycoon 
Boris Berezovsky broke his silence concerning the death of Aleksandr Litvinenko. 
Berezovsky told RFE/RL that he and Litvinenko shared suspicions that former Russian 
agent Andrei Lugovoi was responsible for Litvinenko's illness and eventual death. 
Litvinenko, a former Russian security officer, died in a London hospital in November 
after receiving a fatal dose of radioactive isotope polonium-210. 
 In the interview, granted to Russian Service correspondent Natalya Golitsyn in 
London, Berezovsky said he was surprised when Litvinenko first told him he thought 
Lugovoi had poisoned him, but said "my suspicions have recently grown much 
stronger, because there's a very simple way for Lugovoi to eliminate all the suspicion 
about him -- just get on a plane and fly here to Great Britain and voluntarily go to 
Scotland Yard. My experience with the English legal system shows that if you're sure 
you're in the right, then not even the smallest chance exists that you'll be subjected to 
illegal prosecution, that you'll become just a victim of legal arbitrariness... Lugovoi, by 
being afraid to come here -- I'm using precisely that word, "afraid" -- is simply 
increasing those suspicions" (An English transcript of the interview is at 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/2/0F9BF730-283C-42E0-915C-
6C39D984C012.html; a transcript in the original Russian can be found at 
http://www.svobodanews.ru/Article/2007/02/07/20070207102556443.html). 
 

RUSSIAN HUMAN RIGHTS CAMPAIGNER INTERVIEWED  

BEFORE RECEIVING AWARD 

Svetlana Gannushkina, head of the Russian NGO "Civil Assistance" committee and 
Ondrej Soukup of the Czech NGO "People In Need" participated on the RFE/RL 
Russian Service's live talk show "Time of Guests," hosted by broadcaster Irina 
Lagunina on February 28. The show aired just hours before Gannushkina was awarded 
the "Homo Homini" human rights award for her personal contribution to the protection 
of human rights and democratic freedoms in Russia. The award was established 12 
years ago by "People in Need." "By awarding Svetlana Gannushkina this year "People 
In Need" wanted also to attract attention to the state of affairs in Russia and violations 



RFE/RL Review  4 

of human rights and liberties in this country," said Soukup during the talk show 
(http://www.svobodanews.ru/Transcript/2007/02/28/20070228200016193.html) 

** The Director of RFE/RL's Russian Service, Maria Klein, may be reached by email at 
<kleinm@rferl.org>. The Russian Service's website is at http://www.svobodanews.ru; 
English-language news about events in Russia can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/russia.html 

 

NEW CHECHNYA PRESIDENT GIVES EXCLUSIVE INTERVIEW TO RFE/RL... 

Chechnya's newly-appointed president, Ramzan Kadyrov gave an exclusive interview 
to RFE/RL North Caucasus Service correspondent Llyoma Chabaev in his hometown 
of Gudermes. Kadyrov is not only the most powerful official in Chechnya, but is rapidly 
becoming one of the best-known officials in all of Russia. The North Caucasus Service 
spoke to Kadyrov one week after he was appointed acting president by Russian 
President Vladimir Putin. The interview was aired in two parts on February 23 and 
February 25 (An English transcript can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/02/d67ef59e-83f6-4062-842a-
25406d0f1de7.html). 
 

...NORTH CAUCASUS SERVICE LOOKS AT CHECHNYA GOVERNMENT SHAKEUP 

RFE/RL's North Caucasus Service aired interviews and analyses on February 16 that 
looked into the implications of Russian president Vladimir Putin's decision to remove 
sitting Chechen president Alu Alkhanov and replace him with 30-year old Ramzan 
Kadyrov. 
 Exiled Chechen separatist leader Akhmed Zakayev told RFE/RL by phone from 
London about Kadyrov's appointment as acting Chechen president. In the exclusive 
interview with RFE/RL's North Caucasus Service, Zakayev said Kadyrov, a former 
rebel, will be more independent than the outgoing Alkhanov, and more sympathetic to 
the separatists' agenda. According to Zakayev, "On the whole, we consider it positive" 
(http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/2/596B85D7-3A42-4185-B439-
EBB0A1AB57F0.html) 
 Russian President Vladimir Putin dismissed Alkhanov on February 15, 
appointing him instead as deputy justice minister of Russia. RFE/RL analyst Liz Fuller 
noted that "Alkhanov's departure effectively ends a two-year rivalry between him and 
Chechen Prime Minister Ramzan Kadyrov, the son of Alkhanov's predecessor 
Akhmed-hadji Kadyrov, who was killed in a terrorist bombing in May 2004." Fuller said, 
in an analysis prepared for broadcast that, "given Kadyrov's reputation as Chechnya's 
unofficial strongman, and the deference with which Putin treated him at the time of his 
father's death, it was predicted even at the time of Alkhanov's election in August 2004 
that he was intended as only a temporary figure. Analysts said he would be shunted 
aside in October 2006 when Kadyrov turned 30, the minimum age for the position of 
republic head" (http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/02/63cd2e24-bc2c-4e96-
883e-461b4dbbd367.html) 

** The Director of RFE/RL's North Caucasus Service, Aslan Doukaev, may be reached 
by email at <doukaeva@rferl.org>. English-language news about events in the North 
Caucasus region can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/subregion/northcaucasus.html 

 



RFE/RL Review  5 

TATAR-BASHKIR SERVICE FOLLOWS PUTIN TRIP TO MIDDLE EAST... 

RFE/RL's Tatar-Bashkir Service focused in the second week of February on Russian 
president Vladimir Putin's trip to the Middle East. His entourage included Tatarstan 
president Mintimer Shaimiev, who represented Russia's Muslim community. While in 
Riyadh, Shaimiev was awarded the King Feysal Prize for promoting Islamic culture and 
tolerance and dialogue between religions. 
 On February 16, the Tatar-Bashkir Service broadcast from its Kazan bureau a 
roundtable discussion on Tatarstan's deepening engagement with Islamic countries. 
Experts in Kazan said in the program that Russia is using Tatarstan and other members 
of its Muslim minority to improve Russian influence in Mideast and Arab countries. 
 

...LOOKS AT RUSSIA AND ISLAMIC WORLD... 

RFE/RL's Tatar-Bashkir Service sent a correspondent to Istanbul February 1-2 to cover 
the third annual "Russia-Islamic World" conference of religious and political leaders, 
aimed at strengthening Russia's ties with Islamic countries. Tatarstan president 
Mintimer Shaimiev chaired the gathering with former Turkish foreign minister Yasar 
Yakis. Reports from the conference were also aired by RFE/RL's Armenian Service.  
 

...REPORTS RUSSIAN DUMA RATIFICATION, FEDERATION COUNCIL  

REJECTION OF POWER-SHARING TREATY 

The Moscow correspondent for RFE/RL's Tatar-Bashkir Service reported live from 
Russia's State Duma on the debate and ratification, on February 9, of a 10-year power-
sharing agreement between the Russian federal government and the government of 
Tatarstan. The treaty gives the predominantly-Muslim Volga region republic a degree of 
economic and political autonomy that no other region enjoys. It was only approved in 
the Duma after a heated debate (English coverage at 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/02/b6f445b4-09ea-45c7-986e-
5eb9496af3c7.html). 
 As with the State Duma ratification earlier in the month, the Tatar-Bashkir 
Service had a correspondent on the floor of Russia's upper house of parliament, the 
Federation Council on February 22, who later reported from RFE/RL's Moscow bureau 
that the Council had rejected the agreement. Both opponents and proponents of the 
bill were interviewed, while the service's bureau in Kazan provided immediate expert 
reaction from the Tatarstan capital. Media in Tatarstan only reported on the rejection 
the next day (English coverage at 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/02/135AA370-F83A-4390-964D-
BEA497B99659.html) 

** The Director of RFE/RL's Tatar-Bashkir Service, Rim Gilfanov, may be reached by 
email at <gilfanovr@rferl.org>. The Tatar-Bashkir Service's website is at 
http://www.azatliq.org/; English-language news about events in Tatarstan and 
Bashkortostan can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/subregion/tatarstanandbashkortostan.html 

 

TURKMEN SERVICE COVERS PRESIDENTIAL ELECTION 

RFE/RL's Turkmen Service provided listeners extensive coverage of Turkmenistan's 
presidential election -- an election deemed by one of the unofficial observers from the 
Parliamentary Assembly of the Organization for Security and Cooperation in Europe as 
"absolutely not free and fair." 



RFE/RL Review  6 

 On election day, February 11, Turkmen Service correspondents reported from 
key locations throughout the country, including the capital city of Ashgabat. Despite of 
the challenges faced by RFE/RL correspondents in Turkmenistan, they were able to 
visit several polling stations, where they talked to voters about their impressions of the 
election for the program "Mood of the People." Those interviewed raised urgent issues 
and expressed their hopes for change (to read an English wrap-up of the election 
based on coverage by RFE/RL's Turkmen and Kyrgyz Services see 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2007/2/6FE7467B-71B5-49CE-8781-
2AE20875EC77.html). 
 From February 5 to February 15, Turkmen Service broadcasts were extended by 
two hours over shortwave. This extended broadcast time was used by the service to 
provide listeners as much information as possible, as the Turkmen Service is the only 
alternative media outlet available to listeners within Turkmenistan in the Turkmen 
language. 
 A Turkmen Service correspondent in Ashgabat was able to attend a press 
conference with U.S. Assistant Secretary of State for South and Central Asian Affairs 
Richard Boucher, who met on February 15 with new president Gurbanguly 
Berdymukhammedov. During an exclusive Q&A session with Boucher that was aired by 
the Turkmen Service, he emphasized that "media outlets and journalists deserve to 
cover all events taking place in the region." 

** The Director of RFE/RL's Turkmen Service, Oguljamal Yazliyeva, may be reached by 
email at <yazliyevao@rferl.org>. English-language news about events in Turkmenistan 
can be found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/turkmenistan.html 

 

KYRGYZ SERVICE REPORTS FROM UZBEK BORDER 

A major story for RFE/RL's Kyrgyz Service was the implementation of a non-visa 
regime between Kyrgyzstan and Uzbekistan. The move, lifting visa requirements for up 
to 60 days, was agreed by treaty last October but only went into force February 15. 
RFE/RL's correspondent in the southern city of Osh confirmed for listeners that border 
guards on both sides were letting people through and a Kyrgyz foreign ministry official 
in southern Kyrgyzstan gave an exclusive telephone interview to RFE/RL, saying "a 
command was given to the Uzbekistan border guards. Now they are permitting citizens 
of both countries to travel in accordance with the non-visa regime, and there are no 
obstacles there." 

** The Director of RFE/RL's Kyrgyz Service, Tyntchtykbek Tchoroev, may be reached by 
email at <tchoroevt@rferl.org>. The Kyrgyz Service's website is at http://www. 
azattyk.org/; English-language news about events in Kyrgyzstan can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/kyrgyzstan.html 

 

GEORGIAN SERVICE INTERVIEWS  

COUNCIL OF EUROPE HUMAN RIGHTS COMMISSIONER 

Thomas Hammarberg, the Council of Europe's Commissioner for Human Rights gave 
an exclusive interview to RFE/RL Georgian Service correspondent Nino Gelashvili on 
February 18, just before completing a six-day visit to Georgia. 
 During Hammarberg's visit, his second to the country, was the release of a 
Georgian man who has been imprisoned for several years by the self-proclaimed 
government of Abkhazia. In addition to meeting with Georgian government officials, 



RFE/RL Review  7 

Hammarberg also met with Abkhaz and Ossetian separatist leaders in Sukhumi and 
Tskhinvali. 
 At the final press conference, Hammarberg again reminded the Georgian 
government about its responsibility to facilitate the return of so-called "Meskhetian 
Turks" (Muslim residents of Georgia deported in the 1940s) to Georgia. Hammarberg 
said that the Georgian government should tackle this issue and, despite the potential 
difficulties, repatriate these people as soon as possible 
(http://www.tavisupleba.org/special/humanrights/2007/02/20070219145421.asp). 

** The Director of RFE/RL's Georgian Service, David Kakabadze, may be reached by 
email at <kakabadzed@rferl.org>. The Georgian Service's website is at 
http://www.tavisupleba.org/; English-language news about events in Georgia can be 
found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/georgia.html 

 

ROMANIA-MOLDOVA SERVICE LAUNCHES NEW PROGRAM  

ON SECURITATE FILES 

A new weekly program, launched February 8 by RFE/RL's Romania-Moldova Service, 
has touched a nerve among listeners in Romania, eliciting numerous letters, e-mails 
and mentions in the media. The weekly program, called "Me and My Securitate Guard 
Dog" features the recollections of Neculi Constantin Munteanu, one of the Romanian 
Service's best-known and most popular broadcasters, who was known for outspoken 
criticism of the Communist regime. In the new program, Munteanu, a homosexual, tells 
the story of how he was hounded and blackmailed in Romania because of his sexual 
orientation. He juxtaposes his own memories with more than 1,000 pages he found in 
his own Securitate file. In the 1970s and 1980s, being a homosexual was a criminal 
offense in Romania, punishable with a prison term. Munteanu was under constant 
surveillance, interrogated and discredited by the authorities. The program has been 
widely quoted in the Romanian press and the Romania-Moldova Service has been 
praised for "having the courage to broadcast this kind of testimony from one of the 
many victims of the Communist regime," and "touch a sensitive issue in the recent 
history of Romania" (http://www.europalibera.org/rubrics/ro/archives/2007/02.ASP). 
 

STATE DEPARTMENT'S COLLEEN GRAFFY IN RFE/RL'S CHISINAU STUDIO 

U.S. Deputy Assistant Secretary of State for Public Diplomacy Colleen Graffy paid a 
surprise visit to RFE/RL's Chisinau bureau February 13, where she gave an exclusive 
interview to bureau chief Vasile Botnaru. In the wide-ranging conversation, Graffy 
expressed U.S. views on relations with Russia and frozen issues in the region, 
including the Transdniester conflict. Graffy noted the significant differences between 
the Kosovo status problem in Serbia and the frozen conflicts of the former Soviet 
Union, while stressing the need to re-start meaningful negotiations on Transdniester. 
The interview aired in two parts, on February 13 
(http://www.europalibera.org/rubrics/ro/2007/02/17C04A2D-DF1A-4C8B-85C4-
7D5B956F7F95_3094500.RAM) and February 14 
(http://www.europalibera.org/rubrics/ro/2007/02/BD3B997E-A972-40AD-81A8-
9F936F85E56A_3094801.RAM). 

** The Director of RFE/RL's Romania-Moldova Service, Oana Serafim, may be reached 
by email at <serafimo@rferl.org>. The Romania-Moldova Service's website is at 
http://www.europalibera.org/; English-language news about events in Moldova can be 



RFE/RL Review  8 

found at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/moldova.html and in Romania at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/romania.html 

 

ALBANIAN PARLIAMENT SPEAKER VISITS RFE/RL 

Speaker of the Albanian parliament Josefina Topalli visited RFE/RL's Prague studios on 
February 9 to give an exclusive interview to RFE/RL Central News correspondent 
Charles Recknagel. During the interview, Topalli spoke about Albania's position and 
the response in the region to UN special envoy Martti Ahtisaari's proposal of limited 
statehood for Kosovo. Topalli noted that, for more than half a century, the Albanian 
parliament has passed resolutions supporting independence for Kosovo. Topalli added 
that Albania does not want to play what she called "a patriarchal role." She said in the 
interview that the people of Albania and the people of Kosovo have been separated for 
decades, where they have lived in different realities with different dreams: "our dream 
was to change our system. Kosovo has another dream: to be independent and 
separated from Serbia" 
(http://www.rferl.org/features/features_Article.aspx?m=02&y=2007&id=A1DDB811-
F882-46F8-AF73-98CE1A191D45) 

** The Executive Producer of RFE/RL's Central Newsroom, Deborah Seward, may be 
reached by email at <sewardd@rferl.org>; RFE/RL English-language news reports can 
be found at http://www.rferl.org/features/ 

 

RFE/RL AT KOSOVO PROTEST... 

Correspondents from the Prishtina bureau of RFE/RL's South Slavic & Albanian 
Languages Service (SSALS) were on the scene of a violent protest in Prishtina 
February 10, during which UN police fired rubber bullets into the crowd. The clash 
between police and demonstrators left two dead and more than 70 people wounded. 
RFE/RL's Albanian language broadcasts were the leading source of local news on the 
violence and its aftermath, the first to report the deaths and, subsequently, the 
resignations of Interior Minister Fatmir Rexhepi and UN Police Chief Commissioner 
Stephen Curtis. RFE/RL followed the investigation into the deaths, which found that the 
protesters had been killed by rubber bullets and that a Romanian anti-riot squad 
attached to the United Nations had in fact fired rubber bullets. The service's website, 
http://www.europaelire.org was continuously updated with new reports, reaction and 
analyses of the event. 
 

...COVERS U.S. CONGRESSIONAL VISIT TO KOSOVO... 

A group of ten U.S. Senators and Congressmen, led by Senator Joseph Lieberman 
(Ind-CT) visited Kosovo February 9 on a fact-finding mission. Senator John McCain (R-
AZ) and several others met with Kosovo prime minister Agim Ceku and spoke to 
reporters afterwards. SSALS aired Sen. McCain's comment that this is a critical time 
for Kosovo and that "we can applaud the people of Kosovo on their struggle for 
freedom and democracy." In response to a question from RFE/RL's correspondent in 
Prishtina, Senator Lieberman said the U.S. looks forward to implementing the 
recommendations made by UN Representative Martti Ahtisaari and that "the interest of 
the American people will not diminish, we'll stay with you until we achieve the values 
that we all share." Sen. McCain also told RFE/RL that "the United States will remain 
present for a long time. The question is, and it will be a subject of negotiations, on 
exactly how and how necessary our presence will be. But the commitment remains." 
 



RFE/RL Review  9 

...INTERVIEWS MONTENEGRIN POLICEMAN ABOUT VOTER MANIPULATION 

On February 21, SSALS aired the testimony of a Montenegrin policeman who revealed 
that the head of his unit had forced him to recruit voters for the ruling Democratic Party 
of Socialists of Montenegro during the September 2006 parliamentary election 
campaign. The policeman said he convinced 34 neighbors to vote for candidates 
representing the ruling party. Although rumors and unconfirmed reports swirled that 
the ruling party had used police to facilitate its election campaign, this was the first 
time a member of a police unit had confirmed the rumors publicly. The RFE/RL story 
made headlines on nearly all Montenegrin media and provoked a chain reaction of 
responses -- the ruling party denied the accusation, claiming it never asked the 
policeman to recruit voters; while opposition leaders found in his testimony 
confirmation of their suspicions that the ruling party used policemen as its own 
activists (http://www.slobodnaevropa.org/article/2007/02/22/edc43e28-0ae6-4943-
9ba4-783cd50a7431.html). 

** The Director of RFE/RL's South Slavic and Albanian Languages Service (SSALS), 
Omer Karabeg, may be reached by email at <karabego@rferl.org>. The SSALS website 
in Bosnian/Croatian/Serbian is located at http://www.slobodnaevropa.org, in Albanian at 
http://www.europaelire.org and in Macedonian at http://www.makdenes.org; English-
language news about events in Bosnia-Herzegovina can be found at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/bosnia-herzegovina.html, in Macedonia at 
http://www.rferl.org/featuresarchive/country/macedonia.html, in Serbia and Montenegro 
at http://www.rferl.org/featuresarchive/country/serbiaandmontenegro.html and in 
Kosovo at http://www.rferl.org/featuresarchive/subregion/kosovo.html 

 
 
 

RFE/RL in the News 
 

RADIO FREE AFGHANISTAN ANNIVERSARY DRAWS HUNDREDS IN KABUL 

More than 300 politicians and dignitaries attended an anniversary celebration in Kabul 
February 14, marking the fifth year of renewed Radio Free Afghanistan broadcasts. 
Participants included Afghan vice president Karim Khalili and four other ministers of the 
Afghan government, 11 deputy ministers, more than 30 members of parliament, 
religious dignitaries and scholars, governors of the Ghazni and Logar provinces, 
diplomats from the US and other embassies, and representatives of international 
organizations and the media. Information minister Karim Khuram read a message from 
President Hamid Karzai, which praised Radio Free Afghanistan for "effective reporting 
on promotion of democracy, human rights, women movements and reconstruction." 
The event was widely reported in Afghan and regional media. 
 

RFE/RL BOOK LAUNCH IN MOLDOVA 

RFE/RL's Romania-Moldova Service gave a book party in Chisinau February 14 that 
was heralded as a "Valentine Day present to listeners." More than 100 officials, fans 
and journalists came to the launch of a book and CD based on the service's 2006 "The 
End of the Week with Radio Free Europe" broadcasts. During the weekly program, 
aired on Saturdays, the featured person reads on-air comments from a daily diary kept 
for that week. Diary readers are selected from all walks of life, including political 



RFE/RL Review  10 

activists, foreign visitors to Moldova, diplomats, housewives and everyday workers. In 
addition to the diary, the book includes a factual daily news summary, thus combining 
the political and the personal in a unique historical record. Major Moldovan 
newspapers -- Flux, Jurnal de Chisinau, Timpul -- reported the event and RFE/RL 
broadcasters were interviewed on Euro television and local Moldovan TV stations.  
 
 
   
 

Get "RFE/RL Review" via e-mail! 

 

To Subscribe 

Send an email to <weekrev-sub@list.rferl.org> 

 

To Unsubscribe 

Send an email to <weekrev-unsub@list.rferl.org> 
   

 

For the best of Persian-language Radio Farda ("Radio Tomorrow") reporting, 

we invite you to read 

 

Focus on Farda 
 

http://www.rferl.org/reviews/farda.aspx 

   

 
Copyright © 2007.  RFE/RL, Inc.  All rights reserved.  "RFE/RL Review" is a weekly compilation of the 
best programming produced by the 19 services of the RFE/RL broadcast network.  RFE/RL broadcasts 
more than 1,000 hours of programming a week in 28 languages to 20 countries in Eastern Europe, 
Russia, the Caucasus, and Central and Southwestern Asia. 
 

Acting Managing Editor:  Anna Siskova <siskovaa@rferl.org> 
 
For more information about any of the stories mentioned in "RFE/RL Review," or to learn more about 
RFE/RL, please contact Martins Zvaners at <zvanersm@rferl.org> or by calling +1-202-457-6948. 


