IS THAT A ROCKET UNDER YOUR KIMONO? BLASTING OFF FROM JAPAN’S VINTAGE SPACE CENTRE

!

| 1ssue 28 . volume 03

| NOVEMBER 09

- () AFFAIRS Europe’s last
|A BRIEFING ON GLOBAL AFFAIRS, BUSINESS, CULTURE & DESIGN African colonial outpost

@ BUSINESS Sail of the century:
time to buy a boat?

(® CULTURE How to build your
own band in a download world

‘Should you or shouldn’t YOLI? @ DESIGN A perfectly crafted tour

. of Swedish classics
GO and launCh your own bUSIHeSS @ EDITS A nice Naples

neighbourhood and the
From Kamchatka to Gothenburg to Seattle — Monocle reveals worgld’s ottt Bl

a HOST OF OPPORTUNITIES for anyone who’s been thinking BRB0 I Tincvsl ion the ficet
of packmg up and jackmg m corpomte lzfe Cape Canaveral?

INTRODUCING THE
GOT A MONOCLE GUIDE TO
BRIGHT SMALL BUSINESS

BUSINESS A new 36-page supplement
IDEA?

WHY THE CLIMATE HAS
NEVER BEEN BETTER
TO LAUNCH YOUR

OWN COMPANY

page 007

TEN INSPIRATIONAL
STORIES FROM TINY Igg)[VUT]gl
ENTERPRISES Al

page o1o page 018

FINDING THE FUNDS:
HOW TO SECURE
INVESTMENT FOR YOUR
NEW START-UP

page 021

THE BEST COMMUNITIES

BUILD A
%%p?UPPORT A NEW HANDSOME

OFFICE
page 022 e 03k

11 UKss SEK 95
USD $10  JPY ¥2,310
EUR126Em AUD $12.95
EUR10lrrA) SGD $19 B%Iw /gst)

9"771753"243006 K122 CDN$




01

01 Broadcaster
Qadir Habib
02 Prague HQ in district 10
03 The new Prague
broadcast centre

C/

REPORT
Radio Free Europe/Radio Liberty

AIR

RESCUE
—Prague

Preface

Twenty years ago, Radio
Free Europe/Radio Liberty
was a busy place as the Iron
Curtain was pulled back.
Today, its signals are still
focused on Russia as well
as Iran and Afghanistan.

WRITER
Adam LeBor

PHOTOGRAPHER
an Prerovsky

When Hamid Karzai, the president of
Afghanistan, agreed to take part in the
country’s first live election debate there
was no argument about which station
could guarantee the biggest audience:
Radio Free Afghanistan (RFA). RFA’s
Kabul bureau, part of Radio Free
Europe/Radio Liberty (RFE/RL), hosted
President Karzai, Ashraf Ghani and
Ramazan Bashardost in a two-hour dis-
cussion in August, also broadcast on state
television. The country was transfixed as
its leader was called to account in front of
an audience of millions. “President Karzai
listens to us at 06.30 every morning when
he has his breakfast. Every shopkeeper
listens to us, every taxi driver, even the
Taliban listen to us,” says Hashem
Mohmand, the station’s deputy director.
Calling Afghan officials to account is
a far cry from RFE/RL’s original mission.
RFE/RL was founded in 1950 to broadcast
behind the Iron Curtain, funded by the
US Congress through the c1a, and during
the Cold War RFE/RL employed hundreds
of emigrés from across Eastern Europe
in its Munich headquarters. RFE’s steady
flow of information to the Soviet bloc
corroded the communist system from the
inside, and eventually helped bring down
the totalitarian regimes. Today, its $§9om
annual budget is funded entirely by the
US Congress but RFE/LE says that it is
independent of the US government.

ISSUE 28 — 099



©

REPORT FORELY.
Radio Free Europe/Radio Liberty

To those who question its continuing rel-
evance, RFE/RL replies that it has a new
mission: to broadcast accurate informa-
tion to post-Soviet authoritarian regimes
from its new, state of the art headquarters
in Prague’s district 10. Vaclav Havel, the
former Czech president and famous dis-
sident, was so grateful to RFE/RL that he
offered to house its former headquarters
in Prague, where it moved in 1995. Its
new HQ opened for business this February.

Designed by Prague-based Cigler
Marani Architects, the building reflects
the values of RFE/RL: strength, openness
and transparency. Granite corners are
linked by glass facades, while a canvas
shaped like a sail greets visitors at the en-
trance. The site’s hub is the newsroom,
located on the ground floor, in the centre
of the atrium, with a ceiling five floors up.

“Authoritarian regimes are growing
in self-confidence because of Russia’s in-
vasion of Georgia. Putin’s success has
encouraged similar regimes in Eurasia,”
says John O’Sullivan, RFE/RL’s executive
editor and a former speechwriter for
Margaret Thatcher. “After 1990 many
authoritarian regimes felt they were on
the wrong side of history and moved
towards democracy, but now they are be-
coming emboldened.”

The steel and glass building feels like a
mini-UN. Each station has its own area,
decorated with large news photographs
of elections and demonstrations, and the
corridors and lifts echo to a babel of lan-
guages. Despite RFE/RL’s commitment to
openness, its new HQ has a similar level
of security to some US embassies. The
building is set far back from the entrance.
Visitors pass through two security checks
to enter. Many of RFE/RL’s journalists are
unwilling to be photographed, fearful of
retribution against them or their relatives.

RFE/RL’s critics, especially in regimes
unfriendly to the West, charge that it is an
arm of American propaganda. During a
visit to the studios, Hillary Clinton
described RFE/RL as “smart power. What
you do here is an instrumental, essential
part of everything America stands for.”

100 — ISSUE 28




01 RFE/RL journalists at work
02 Atrium of the Prague offices
03 Broadcaster Asmat Sarwan
04 Meeting in progress

05 Hashem Mohmand

06 Gordana Knezevic

07 Golnaz Esfandiari

08 Recording studio

O’Sullivan is a prominent Atlanticist and
a former editor of the National Interest,
an influential American conservative
magazine. RFE/RL’s defenders say that
transparency, accurate information and
accountability are universal concerns.
“We are seen as a means of project-
ing soft power and western values,” says
Joanna Levison, senior media adviser.
“We are aware that that affects our fund-
ing, but we do not see ourselves as a
mouthpiece for US government policy.
Our aim is to promote human rights and
provide accurate, balanced, information.”
The internet has transformed RFE/
RL’s work. Facebook, sMs messages and
YouTube allow its listeners to send instant
information and video footage, which
RFE/RL’s editors can then repackage for
broadcast. For Gordana Knezevic,

Radio Free
Europe/Radio
Liberty in numbers

Countries broadcast to: 20
Languages

broadcasted in: 28
Language services
(separate stations): 18
Platforms: Radio, internet,
television

Broadcast hours: 1,040.8

a week (2008)

Audience: 24.6 million a week
(radio, web, streaming audio)
(2008/09)

Employees: 500 at Prague
headquarters and Washington
office; 400 plus full-time
journalists and 750 freelancers
and stringers in local bureaux
Budget: Approximately $90m
(2008/09)

director of RFE/RL’s South Slavic and Al-
banian services, cyberspace’s potential for
change came 15 years too late after the
wars of the early 1990s. “Events in the
former Yugoslavia would have been very
different if the internet had the role then it
has nowadays,” she argues.

Working for RFE/RL under authoritar-
ian regimes can be perilous: its journal-
ists have been beaten, detained and
arrested. RFE/RL correspondents in
Uzbekistan, which has one of the world’s
worst records on press freedom, were de-
nounced on state television, which broad-
cast their personal details and those of
their relatives. Other regimes use slightly
more subtle methods: in 2005 RFE had 33
affiliates in Russia. It now has six.

RFE/RL has no bureaux in Iran but its
listeners are its reporters. Radio Farda,

RFE/RL’s Persian language service, is the
only station to broadcast 24 hours a day,
seven days a week. Radio Farda plays a
continual cat and mouse game with the
Iranian authorities, sometimes switching
shortwave frequencies every hour. Farda’s
website (radiofarda.com) is blocked so
uses proxy servers to allow listeners to
dodge Iran’s censors. At the height of the
turmoil during the June elections the
server hosting Radio Farda and Voice of
America had 340 million hits in one day.
For Iran’s media-savvy youth, Radio
Farda is also an outlet to the world. The
station has 17,000 fans on Facebook, Its
listeners upload videos and send sms
messages to the station, which its jour-
nalists then repackage and broadcast
back to Iran. “Our mission is to promote
democracy and our coverage made it
clear that the election was pre-planned
and fraudulent,” says Rod Shahidi, the
station’s director. A 10-year veteran of
RFE/RL, Shahidi formerly worked for sev-
eral hi-tech companies in Silicon Valley.
“Our job is not to have an impact on
political parties but to deliver news in an
unbiased way. Our listeners trust us.”
Soft power has its limitations, and for
now the regime remains in power, but
something fundamental has shifted, says
Shahidi. “This process is just starting.
Facebook and YouTube have given us
instantaneous media interaction. When
there is a demonstration it is posted
immediately on the internet. The Iranian
political scene has been changed for
good. The fear factor has been broken.”
And when cowed populations start to
find their courage, dictators across the
world should start to worry. — (M)

ISSUE 28 — 101



